Te water!

Door Feike Tibben | 3 mei 2020


Feike Tibben is bestuurslid van de Koninklijke Nederlandsche Roeibond, met als portefeuille sportontwikkeling. Zit in z’n derde sportleven, na atletiek en wielrennen. Roeide eerst bij Hemus in Amersfoort, nu bij ’t Diep in Steenwijk. Praat meer over sport dan dat ie zelf op het water is.


Zondag. De week begint met een uitstap naar een andere sport: de krachtsport en fitnessbond vraagt hulp bij hun bestuursevaluatie. Mijn ochtend: filmpjes kijken van armworstelen, combatsambo, functional fitness, kettlebell, powerliften en paralympisch bankdrukken. Wat zijn er toch veel bijzondere sporten!

Maandag. Op koningsdag bel ik belangstellenden voor de nieuwe juniorencommissie. Mensen met één gedeelde passie: ‘wij gaan het juniorenroeien groot maken’. Wat een mooie ideeën, snel meer. 

Dinsdag. Helène (secretaris van de roeibond) en ik spreken collega’s van de Federatie Sloeproeien Nederland. We zijn aan het kijken hoe we als roeiende bonden kunnen samenwerken. Natuurlijk wordt de actuele situatie gedeeld. Ik prijs me gelukkig dat we in onze roeisport ook skiffs hebben. De collega’s hebben alleen meermansboten en kunnen nog niet het water op. Bellen met de voorzitters van Phocas en De Waal. Beide verenigingen hebben een acuut huisvestingsvraagstuk maar een verschillend belang. Hoe help je als bond de ene vereniging zonder dat de andere club daarvan hinder ondervindt.
Gelijk daarna door in de zoom-bijeenkomst met verenigingen over het nieuwe roeiprotocol. Ondertussen goed bericht uit Drenthe: nadat eerst vandaag de gemeenten een voorbehoud leken te maken voor de watersport mag ook daar de jeugd morgen het water op. Mooi zo: beter ten halve gekeerd… In Nijmegen denkt de gemeente daar helaas anders over: ‘openbaar water is geen sportaccommodatie’: grrr, wat is dat toch daar?

Woensdag. Samen met de commissie infrastructuur werken aan het handboek accommodaties. Niet iets wat de gemiddelde roeier op z’n nachtkastje heeft liggen, maar oh zo fijn om te hebben als je een vereniging bouwt of verbouwt – en dat gebeurt best wel vaak, toch: LAGA, DDP, Pelargos, De Laak, …? Avondje met vragenlijsten en excelbladen over onder andere ledenaantallen, stellinglengte en vierkantemeters douchegelegenheid.

Donderdag en vrijdag strómen goede berichten binnen van verenigingen met blije gezichten van junioren die weer het water op mogen. Wat een feest: we kunnen te water! De Roeibond weet die vrolijkerds in een filmpje te vangen. Checken.

Zaterdag. Geen roeien vandaag, maar met Obbe achterstallige winterklus gedaan: paar karvrachten oude tegels afvoeren. ‘Hé boy, zin in een full body workout?’ werkt nog steeds :-).

Foto Feike Tibben


(Sloep)roeien tijdens de coronacrisis…

Door Kees Verweel | 2 mei 2020


Kees Verweel, geboren in 1963, actief sloeproeier sinds 1980. Woont met Silke aan de Oosterschelde in Kattendijke (Zeeland). Drie volwassen kinderen.

Initiator en beheerder van www.sloeproeien.nl. Bij diverse verenigingen geroeid, eind 2019 medeoprichter van de nieuwe club Sloeproeien Zeeland waar we in de 6-riemer Seelandia roeien.


Op 15 maart viel het sloeproeien (net als de rest van ongeveer heel Nederland) stil. Ik was juist samen met een compleet nieuw team in een fonkelnieuwe sloep bij een nieuwe club in Zeeland al weken fanatiek aan het trainen ter voorbereiding op seizoen 2020. Na de tewaterlating eind vorig jaar hadden we inmiddels ruim 200 km getraind in weer en wind, de teamspirit was super en we keken reikhalzend uit naar onze eerste race op 4 april in Weesp.

Tot 15 maart. Die zondag hebben we ’s ochtends nog heerlijk getraind, maar ’s avonds na de persconferentie van premier Rutte werd alles anders. Ik beheer ook de site voor sloeproeiend Nederland, en normaal gesproken heb ik het nu druk; de kalender bijwerken, uitslagen vermelden en komende races aankondigen. Nu kijk ik tegen een agenda aan die tot en met eind augustus ontsierd is door het woord AFGELAST. En vraag ik me af of de wedstrijden in september wél kunnen doorgaan.

Er zijn inmiddels 2 wedstrijden verschoven naar eind dit jaar, en 19 wedstrijden afgelast, waaronder de klassieker Harlingen-Terschelling.

Ons eerste seizoen met de nieuwe sloep verloopt tot nu toe heel anders dan verwacht. Er is overigens geen enkele discussie over waarom we in deze intelligente lockdown zitten, ons aller gezondheid gaat uiteraard voor alles! Maar tegelijk groeit het besef dat deze sloeproeipauze nog heel lang gaat duren. In een sloep kun je geen 1,5 meter afstand houden, dus het nieuwe normaal gaat niet lukken in een sloep. Trainen kan dus voorlopig nog niet, en de sloep staat sinds enkele weken weer op het droge.

De tekst gaat door onder de foto.

Seizoen 2020 zal altijd herinnerd worden, hoe het ook afloopt. Sloeproeien is niet alleen een sport, maar voor de meeste sloeproei(st)ers een way of life, waar naast de gezelligheid binnen het team ook de gezelligheid, spanning, fanatisme en saamhorigheid tijdens wedstrijden bij hoort.

Meer dan ooit besef ik nu dat ik vooral dit leven mis, meer nog dan de sport zelf. En dat zal voor mijn duizenden sloeproeicollega’s niet anders zijn. Komende weken hou ik jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen binnen sloeproeiend Nederland!



Post-corona-vier

Interview met Jan Op den Velde
in Roei! 4, oktober 2014

Jan Op den Velde (89) roeit bij Tromp. Niet meer in de boot, maar wel nog op de koffie met zijn ploeg. In oktober 2014 plaatsten wij een interview met hem. Nu stuurde hij ons dit bericht, over roeien na corona. 

“Het woord coronavirus bevat het woord “vi(e)r”. Dat bracht mij op de vraag: hoe gaan we om met de anderhalve meter als we weer mogen varen. En dat leidde weer naar een acht waarin deze tussenafstand is te realiseren voor een vier door de bankjes op anderhalve afstand van elkaar te zetten. De 7 is de slag om voldoende ver van de stuurpik te zitten. Dat vergt een enorme verbouwing waaraan geen enkele vereniging zal beginnen. Dat neemt niet weg dat de fantasie op papier is te realiseren. En dat heb ik (met enige moeite) geprobeerd.

Ik ben eigenlijk nog niet tevreden over de laatste versie, maar nu we thuis moeten blijven is het wel leuk om zo’n fantasie proberen vorm te geven.”

Reacties en variaties hierop zijn welkom! Stuur ze naar redactie@roei.nu.

Tekening Jan Op den Velde